طراح گرافیک در این بخش از کار با پرسشهایی که بخشی از آن به تجربه، مهارت، اشتباهات سفارشهای قبل و … مربوط است، اقدام به پرسیدن سوالهایی به صورت شفاهی یا حتی مکتوب از سفارش دهنده میکند. اهمیت نوع، روش بیان، توالی سوالها، یا حتی درستی آنها بستگی به مهارت طراح و شناخت او از جامعه کاری، فرهنگ جامعهی سفارش دهنده، استفاده از لغات تخصصی آن حوزهی کاری و حتی استفادهی صحیح از زبان بدن دارد. در این مبحث سعی شده به طرح مجموعه سوالهای یک جلسه مذاکره بین طراح گرافیک و سفارشدهنده پرداخته شود. از این سوالها میتوانید برای سفارش طراحی لوگو ، پوستر و دیگر تولیدات گرافیکی استفاده کنید. نکته مهم تهیهی لیستی چاپ شده و مکتوب با ذکر نام سفارش دهنده و پاسخهای وی در مورد سفارش است. سفارشهای شفاهی باعث بروز مشکلاتی در حین کار خواهد شد. در انتها، این لیست باید به تایید هر دوسوی قرارداد یعنی سفارشدهنده و سفارشگیرنده برسد.
پرسشهای مرتبط با شرکت یا حوزه فعالیت سفارش دهنده:
۱- خدمات یا کالای ارائه شده توسط شرکتتان را چگونه توصیف میکنید؟
۲- اهداف بلند مدت شرکت شما چیست؟
۳- چرا به لوگو ی جدیدی نیاز دارید؟ اگر لوگوی دیگری دارید، علت سفارش دوباره شما چیست؟
۴- رقبای اصلی شما چه کسانی (چه شرکتهایی) هستند؟
۵- عامل تمایز شما از رقبایتان چیست؟
۶- محدوده سنی گروه هدف و مصرف کنندگان شما چیست؟
سوال ۶ منجر به تاثیرگذاری و القاء حسی مناسب با ساختار لوگو در بیننده میشود.
پرسشهای مربوط به پروژه:
۷- آیا شرکت شما یک تگ لاین (tagline) دارد؟
اگر جواب مثبت است، آیا علاقه دارید که از تگلاینتان در کنار لوگو استفاده کنید؟
۸- آیا تصویر ذهنی خاصی از لوگویتان دارید؟
۹- آیا به رنگ خاصی علاقه دارید؟ آیا برند شما رنگ خاصی دارد؟
۱۰- از چه رنگی نمیتوانیم استفاده کنیم؟
۱۱- اگر قرار باشد لوگوی شرکتتان را توصیف کنید از چه صفتی استفاده میکنید؟
۱۲- میخواهید چه پیام یا حسی به وسیله لوگوی شما به بیننده القاء شود؟
۱۳- ترجیح میدهید که لوگوی شما تایپ فیس باشد یا دست نویس؟
۱۴- از چه تایپوگرافیای خوشتان میآید؟
مثال: اسکریپت، ضخیم، نازک، دستنوشت یا طراحی حروف
۱۵- از لوگوی شما قرار است کجا استفاده شود؟
مثال: چاپ، وب و …
۱۶- کاربرد اصلی طراحی لوگو ی شما در کجاست؟
به عنوان مثال اگر کاربرد اصلی لوگو در فضای وب است، لوگوی افقی مناسبتر است.
۱۷- زمان تحویل پروژه چه زمانی است؟
۱۸- بودجه اختصاص داده شده جهت طراحی لوگو چه مقدار است؟
۱۹- آیا نیاز به طراحیهای دیگری در قالب یک مجموعه همراه با لوگوی جدیدتان دارید؟ مثال: کارت ویزیت، پاکت نامه، سربرگ و …
۲۰- چه نوع لوگوها یی برای شما جذابیت بیشتری دارد؟
درباره این سایت